tirsdag den 19. april 2011

Om krankørsel

Der var nogle stykker, som kom i vandet med en udenbys kran en gang i april. Det var en meget rutineret og meget venlig og serviceminded kranfører, som behandlede båden med de blødeste kattepoter jeg længe har set. Der var ingen problemer med at snuppe 3,5 tons ind over en anden båd; Det dobbelte på den halve afstand. Den største mobilkran, vognmanden har, kan løfte 8,5tons og række 44 meter.

Er det så billigere? Ja, hvis man er et par håndfulde, kan det gøres for omkring 600 kroner. Er man flere endnu, kan man muligvis komme helt ned i nærheden af de priser, som jeg har nævnt i min kranprisundersøgelse. Den kan findes her på siden i et tidligere indlæg.

Er det hurtigere? Det tager den tid, det nu tager. Typisk under 20 minutter per båd ved søsætning; Lidt mere ved landsætning, hvor stativet jo skal justeres.

Hvorfor gør vi det? Lad mig sige det meget pænt. Der er to årsager. Vi er ikke trygge ved den behandling vores båd - og vi selv - får ved henvendelse i den lokale butik, og det er for dyrt. Een af tingene kan man måske tåle, men begge to på een gang, - det er for meget. Så enkelt er det.

Hvorfor gør vi så ikke altid det? Tjah, den slags skal jo organiseres. Der kommer ikke bare lige en kran forbi, sådan vupti. Desværre findes der ikke rigtig en organisation på Rungsted Havn, som beskæftiger sig med bådejernes og sejlernes behov. Sejlklubben har travlt med at pleje egne interesser, og havnen selv lader til at interessere sig for alt andet en sejlernes forhold;

Hvor svært kan det være? Ikke særlig svært. Vi skal bare kende hinanden, så vi kan koordinere, at en gruppe både er klar i en bestemt weekend. Står der nogen i vejen, så er jeg sikker på, at havnen vil hjælpe med at flytte dem. Det skriver de jo igen og igen i den lille folder, vi får om foråret.

Følg med her... tilmeld dig eventuelt med email i kolonnen til højre, og bliv opdateret, hvis der sker noget af betydning for bådejere.

1 kommentar:

  1. Helt reelt set er lösningen ikke at rekvirere en "udenbys" kran. En aftale med värftet paa havnen maa väre den optimale lösning - naturligvis med "udenbys" som forhandlings indsats. Jeg er sikker paa, at värftet kan se fornuften i, at de selv foretager optagning og isätning. Sagen er jo, at vi alle önsker og nyder godt af, at der er en veludstyret forretning og et ditto värft paa havnen. Saa nytter det ikke at skifte spor ved den mindste foranledning. En bäredygtig aftale maa etableres!
    PG

    SvarSlet

Anonyme indlæg, kommentarer skrevet under pseudonym, perfide kommentarer, personlige angreb og usagligheder slettes. Din IP adressen logges.