søndag den 16. oktober 2011

Sejlerne uden reel indflydelse

Der blev skrevet et nyt kapitel i havnesagen, da kommunalbestyrelsen - den 26/9 - trådte sammen for at finde en løsning på denne ulykkelige sag. Spørgsmålet er, om kommunalbestyrelsens møde var begyndelsen på enden - eller enden på begyndelsen.
Solopgang eller solnedgang??
Den såkaldte løsning indebærer, at et større antal såkaldte interessegrupper inddrages i havnen via bestyrelsesposter. Det spøjse er, at disse interessegrupper ikke rigtig har - og aldrig har haft eller været tiltænkt en sådan indflydelse.

Det hele er i virkeligheden et skalkeskjul for kommunens magtsyge politikeres trang til - mod bedre vidende, mod gældende lov og mod havnens oprindelige formål - at bevare kommunens flertal i havnens bestyrelse.

Resultatet af mødet er nemlig en løsning, der reelt sætter sejlerne fuldstændig udenfor døren, Det er naturligvis fuldstændigt uacceptabelt; Sejlerne har jo betalt for havnen, og de betaler fortsat det meste af havnens drift. For en gangs skyld er Rungsted Bådelaug klar i spyttet i deres reaktion. Den kan læses på deres hjemmeside - her: http://www.rungsted-baadelaug.dk/

Kommunalbestyrelsen har fuldstændig glemt at forholde sig til realiteterne. Man er sprunget let henover de ulovlige tinglysninger, de ulovlige forhøjelser af aktiekapitalen, de ulovlige ændringer i havnens reglement og vedtægter, samt den åbentlyst sejlerfjendske indstilling som havnekontoret lægger for dagen, blandt andet med monopoliseringen af stativ og krankørsel.

De ulovlige ændringer i vedtægterne indebærer blandt andet, at udenbys borgere ikke kan få havneplads, hvor amtets støtte til havnebyggeriet i sin tid blev givet netop på betingelse af, at havnen IKKE var forbeholdt kommunens borgere.

Desuden er der sket væsentlig indskrænkninger i pladshavernes rettigheder, herunder ændringer i mulighederne for at videregive sin plads til arvinger.

Derudover er de af kommunen - i sin tid - givne tilskud pludselig blevet konverteret til lån, som skal betales tilbage med renters rente. Nuvel, sejlerne gav sådan set også store lån til havnen. Dem skal de vel også have tilbage med renters rente.

Der er tilsyneladende ingen, som interesserer sig for disse forhold, og det kan undre såre. Især kan det under at sejlernes repræsentater representeret ved to medlemmer af KDY bisidder og bifalder alle disse absurditeter. Det er svært ikke at tænke tanken, at der er urent trav på flere niveauer.

Der kan være andre faktorer. Måske er KDYs interesser slet ikke sammenfaldende med bådejernes interesser. Måske er KDY overhovedet ikke den rigtige til at repræsentere bådejernes interesser i havnen. KDY har jo helt andre interesser, nemlig at pleje sponsorerne, og at sikre at deres samarbejdspartnere kan drive forretning på havnens areal.

Hvis det er tilfældet, så har KDY et medansvar for alle de ulykker, der - med bådejerøjne sker på havnen.

Mere følger...

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar

Anonyme indlæg, kommentarer skrevet under pseudonym, perfide kommentarer, personlige angreb og usagligheder slettes. Din IP adressen logges.