Så kom der endnu et brev fra havnen. Indenfor ganske få dage.
Normalt kommer opkrævningen sammen med brochuren om forårets ikke særligt overraskende aktiviteter. Denne gang har man valgt at spendere dobbelt op på konvolutter, frimærker og pakning. Spørger du mig, hvordan man kan få prisen for en havneplads til at stige absurd meget på få år, så svarer jeg: Sådan!
Brevet var ikke opmuntrende. Der var to ting i det.
Den ene ting er den helt igennem ligegyldige men flotte firefarvede tryksag, som indeholder information, der kunne sendes på et stykke sort hvidt a4 eller på mail. Kun er det interessant igen at se en slags opstilling, der tydeligt viser, hvem der betaler for havnens drift.
Den anden er et brev fra den lokale havnebutik, hvori de bekendtgør voldsomme stigninger i kranprisen. Udviklingen tager slet ikke afsæt i virkeligheden. Se bare:
Udviklingen af kranpriserne over de senere år:
2007: 600
2009: 675
2010: 750
2011: 990
Jeg siger bare hold da op. Tænk hvis lønudviklingen havde være tilsvarende. Det er langt over 50 procent op på fire år.
Jeg ved ikke, hvordan de beregner prisen på et kranløft, men noget tyder på at de monopol-lignende tilstande medfører eller ligefrem nærer en vis form for grådighed blandt havnens aktører.
Eller er det noget med, at de tror, at alle sejlere er millionærer? Ved de ikke, at masser af sejlere er helt almindelige familie-mennesker, der går på arbejde hver dag og sparer charterrejsen væk for at få råd til båd?
Nå, men det hører med til historien, at folkene i den lokale havnebutik normalt er meget søde og hjælpsomme.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Anonyme indlæg, kommentarer skrevet under pseudonym, perfide kommentarer, personlige angreb og usagligheder slettes. Din IP adressen logges.