fredag den 25. november 2011

Problemet med havnestativerne

Nu hvor de fleste er kommet på land, er det vel passende med en lille opklaring af, hvad problemet egentlig er med de nye, alt for dyre og tvungne havnestativer. Her er et billede:
Rungsted Havns stativ
Ingen problemer der. Fint stabilt stativ med løfteanordning, men vi skal tættere på:
Tampen brænder
Så nærmer vi os. Den skrå arm støtter båden. Vind eller andre påvirkninger kan få båden til at presse på denne arm, men vi skal tættere på:
Rungsted Havns defekte stativ
Sådan! Her ses, at det moment, som båden i blæsevejr påvirker støttearmen med, skal holdes af den lillebitte ottekantede krave; Det er den, som vises lidt til højre for midten af billedet. Den er for lille, for svag og den bukker simpelthen under for presset.

Jeg ville være meget ked af det, hvis min båd stod i sådan et stativ i blæsevejr. Jeg ville også være ked af det, hvis jeg ikke kunne vælge et andet stativ. Hov, - vent lige en halv. Havnemesteren har selv meddelt mig, at det kan jeg ikke. Parolen er, at nye stativer ikke accepteres på Rungsted Havn. 

Havnens bestyrelse - med KDY's repræsentanter for sejlerne - har i sin uudgrundelige visdom besluttet, at alle sejlere med djævelens vold og magt skal tvinges til at bruge havnens stativer.

Det er fuldstændig sort. Se mere her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Anonyme indlæg, kommentarer skrevet under pseudonym, perfide kommentarer, personlige angreb og usagligheder slettes. Din IP adressen logges.