mandag den 7. april 2014

Havnelejen stiger igen

Pladsprisen har længe været helt ude af kontrol; Det plejer jeg at skrive om een gang årligt, men i år fik jeg en email fra en bådejer om emnet. Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv, så jeg tillader mig at referere:

Nu er de da gået grassat på havnekontoret.
Den årlige pladslejeopkrævning er kommet:
kr. xxxx.yy. 
Jeg husker ikke lige, hvad prisen var andre år,
men da aldrig nogensinde før så vanvittigt høj.
Kan man lave en alternativ Rungsted Havn???
Den bedste hilsen
ZZZZ

Man kunne måske mene, at det er forventeligt med en lille stigning, når der har været hele tre storme indenfor det seneste halve år. Man kunne også mene, at en veldrevet havn er beredt på den slags vedligehold. Så vidt jeg kan regne ud er stigningen 3%. Det er jo ikke en voldsom stigning, men stigningstakten over de seneste 10 år overgår langt lønninger, bilpriser og huspriser.

Pladsprisen i Rungsted Havn er steget til det dobbelte på 10 år. Det kan undre.
Stigning ude af kontrol
Man kan undre sig over, hvor koret af havnehjemtagere er for tiden. Det er som om, de har travlt med at stikke hovedet i busken, nu hvor det viser sig, at det faktisk koster penge at vedligeholde Rungsted Havn. Der skal jo bruges mange millioner på at udbedre havnen over de nærmeste 10-20 år. Rigtig mange. Opportunismen har tilsyneladende gode kår i dansk kommunal-politik. "Rungsted Havn: Betalt af de få, til glæde for de fleste".

Iøvrigt er det underligt, at fakturaen ikke specificerer, hvad det er man får for pengene. Een ting er, at man ikke kan se, hvad pengene bliver brugt til, men der står ikke en gang, hvor meget plads, man betaler for. Vi skal helt tilbage til 2006 for at finde en specifikation på, hvor mange kvadratmeter, der betales for.

Nå, men en ny sæson truer, og det kunne være værre...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Anonyme indlæg, kommentarer skrevet under pseudonym, perfide kommentarer, personlige angreb og usagligheder slettes. Din IP adressen logges.