Det kan godt være, at Rungsted Havn ligger i det såkaldte Whisky-bælte, men det betyder vel ikke at prisen automatisk skal ganges med tre? Krisen betyder, at en del pengetræer er blevet skåret tilbage, men endnu vigtigere: Der er en hel del mennesker, som har båd - uden at have et pengetræ...
|
Pengetræ |
Rungsted Havn er nemlig ikke en havn forbeholdt millionærer på strandvejen. I det oprindelige aftalegrundlag indgik, at havnen fik støtte fra stat amt og kommune mod at havnen var en Nordsjællandsk havn. Det er derfor - i mangel af bedre ord - noget svineri, at havnebestyrelsen har ændret havnen til at være kun for Hørsholmere. Gå en tur på havnen og se, hvor mange både, der ligner denne:
|
Maxi 84 |
Sådan een koster ikke en bondegård i indkøb, og de årlige driftsudgifter kan nemt holdes under kr20.000,- inklusive havneplads, forsikring og diverse. Med andre ord: Man skal ikke være millionær for at have båd, og ikke millionærer bekymrer sig om prisen på havnens ydelser.
Prisen for et løft på en havn lidt nord for Rungsted er kr600,- Hos Shipshape i Rungsted er prisen kr990,- Onde tunger påstår nu, at havnemesteren og havnebestyrelsen i ramme alvor overvejer at lægge lejen for havnestativet oveni pladslejen, - UANSET om man bruger havnestativ eller ej. Ergo risikerer man at skulle betale kr3230,- for det samme, som lidt længere nordpå koster kr1200,-
Småpenge, javel, men vi nærmer os den tredobbelte pris i forhold til eksempelvis Sletten, og havnelejen er jo i forvejen steget ukontrolleret de seneste 10 år. Så tror da pokker, at Havnemesteren kigger langt efter nye bådejere.
Måske man skulle prøve en gulerod fremfor en pisk, men
Havnemesteren er åbenlyst stolt af sin pisk:
Bare se her.
Det der, det er en ren gyser. Godt man bor i Jylland. Der var de aldrig sluppet afsted med sådan noget.
SvarSletJens Christiansen, Randers
Hej Jens,
SletHvad kan jeg sige andet end: Jeg er naturligvis 100% enig. Jyder kan godt være kreglere, men det der sker på Rungsted Havn overgår enhver fantasi.